Fra klubblad nr. 64, 2024.

På en af de tyske auktioner har jeg købt et ca. 100 år gammelt reklame-postkort for den italienske bilfabrik O.M. (Oficine Meccaniche) i Brescia. Motivet for postkortet er inspireret af et hovedværk i verdenslitteraturen, Dante Alighieri’s ”Divina Comedia” (Den guddommelige Komedie), som blev afsluttet i 1321, året for Dantes død. Divina Comedia havde afgørende betydning for udviklingen af det italienske skriftsprog.
Postkortet viser Dante i rød kappe og hans elskede Beatrice, der sammen med Vergil beundrer en O.M. bil, hvis forparti ses. Vergil var en romersk forfatter, der agerer fører for Dante i Helvede ”Inferno” i værkets 1. bind. Teksten er hentet fra en strofe af 5. sang i Inferno, der i Knud Hee Andersens oversættelse fra 1963 lyder: ”Elskov, som brat det ædle hjerte griber, i ham optændtes til det skønne legeme.” Men det sidste ord i den italienske originaltekst ”persona” er på postkortet erstattet af ”vettura” – vogn, så det bliver en kærlighedserklæring til O.M. bilen.

 

O.M. startede som lokomotiv-fabrik i slutningen af det 19. århundrede. I 1917 overtog O.M. bilfabrikken Züst, som var berømt for i 1908 at have besat 3. pladsen i løbet New York – Paris gennem Asien.
Den overtagne Züst-model 25/35 hp var relativt stor, men fra 1921 fremstillede O.M. egne konstruktioner, mellemstore ret sportslige biler med sideventilede 4- og 6-cylindrede motorer, der i starten kunne konkurrere med Alfa Romeo. O.M. vandt en stribe løb igennem 1920’erne og besatte f.eks. de 3 første pladser i Mille Miglia 1927. England var et vigtigt eksportmarked for O.M.


Fra 1928 byggede O.M. lastvog-ne med diesel-motorer på licens fra schweiziske Saurer, og pro-duktionen af personbiler ebbe-de gradvist ud. Fiat købte O.M. i 1933.

Efter 2. Verdenskrig fortsatte O.M. med at fremstille lastvog-ne i eget navn, men fra slutnin-gen af 1960’erne var der tale om ”badge-engineered” Fiat’er, altså Fiat-modeller med O.M. mærker. Fra 1975 gik Fiat last-vogne og O.M. op i den højere enhed ”IVECO” (Industrial Ve-hicle Corporation) sammen med Lancia, tyske Magirus-Deutz og franske Unic.